Lucy Erezman to certyfikowana ekspertka MailerLite, która pokazuje, jak dobrze wystartować z newsletterem. Uczy małe biznesy online, jak tworzyć komunikację mailową, która buduje relacje z klientami i sprzedaje. Lucy we współpracy stawia na budowanie relacji, otwartość, autentyczność i odpowiedzialność.
Email marketing to sposób komunikacji z klientami za pomocą maila. Główne cele email marketingu to:
budowanie relacji z odbiorcami,
prezentowanie naszej oferty, w tym pojawiających się nowości,
edukowanie odbiorców,
a w efekcie generowanie sprzedaży.
Newsletter pozwala na bardzo bezpośredni kontakt z odbiorcami i otrzymywanie od nich informacji zwrotnej.
Działalność w zakresie email marketingu wymaga posiadania kompetencji miękkich oraz twardych.
Wśród kompetencji miękkich warto wyróżnić: zrozumienie potrzeb klienta i procesu sprzedaży.
W zakresie umiejętności twardych ważne są umiejętności techniczne: obsługa danego narzędzia, zarządzanie kampaniami, kontaktami, automatyzacja kampanii, tworzenie sekwencji mailowych, działania związane z wysyłką maili, tworzenie landing page.
Przydatna jest także znajomość narzędzia WordPress pozwalająca na implementowanie formularzy i integrację ze sklepem. Wirtualna asystentka powinna także mieć świadomość jak działa lejek sprzedażowy oraz jak ważna jest relacja odbiorcy z marką.
Dla klienta celem może być pozyskanie jak największej liczby odbiorców. Specjalistka email marketingu powinna uświadomić go, że ważniejsze jest zaangażowanie odbiorców, ich zainteresowanie produktem niż liczba subskrybentów. Duża ilość adresatów maila może stać się kosztem dla klienta - a i tak nie będą oni otwierać wiadomości i nie staną się klientami.
Email marketing jest dla wszystkich biznesów - tych online, jaki i stacjonarnych, np. kwiaciarnie mogą wysyłać newsletter, informując o akcjach okolicznościowych, promocjach (oczywiście jeśli umiejętnie i zgodne z prawem zbierają adresy mailowe).
W przypadku biznesów stacjonarnych newsletter może być lepszą formą kontaktu z posiadanymi klientami niż social media, dotyczy to biznesów lokalnych, nieprowadzących sprzedaży wysyłkowej.
W działalności online prowadzenie newslettera będzie korzystne dla wszystkich twórców online, edukatorów, coachów, właścicieli firm sprzedających różnego rodzaju produkty.
Gdzie znaleźć klientów? Dobrym miejscem wydają się być grupy branżowe na Facebooku, LinkedIn, eventy online, konferencje, networking związany z marketingiem. Nie zawsze od razu zdobędziemy zlecenia, ale nawiążemy kontakty, które mogą zaprocentować w przyszłości.
Lucy podzieliła się 4 pomysłami, w jaki sposób rozwinąć swoje umiejętności i zacząć działać w email marketingu.
Oto one:
samodzielny rozwój - skorzystanie z wiedzy dostępnej w internecie, nauka obsługi narzędzi lub skorzystanie z kursu online i czerpanie wiedzy od kogoś, kto już przeszedł tę drogę i wie na czym warto się skupić
samodzielne tworzenie newslettera w swojej własnej malutkiej bazie mailowej (a nawet pisanie na swoje własne adresy mailowe), przetestowanie w praktyce narzędzi i ich możliwości albo uczenie się i wspieranie klienta na jego żywej platformie - jest to działanie ryzykowne, konieczna jest wiedza dotycząca narzędzia lub odpowiednie wprowadzenie w temat przez przedsiębiorcę, żeby takie działanie przyniosło więcej korzyści niż szkody
śledzenie blogów branżowych
uczestnictwo w webinarach z zakresu marketingu
Wirtualna asystentka może popełnić błędy wspierając klienta w działaniach email marketingowych.
Lucy wskazuje, że takie sytuacje się zdarzają, a najbardziej szkodliwe z nich to:
błędne ustawienie grupy docelowej/pory w jakiej newsletter musi wyjść (ważna jest dokładność i skupienie w ustawianiu takich kwestii)
brak testów przed wysłaniem zaplanowanych maili - wysłanie maila testowego do samej siebie z przetestowaniem podglądu na laptopie i urządzeniu mobilnym, sprawdzenia działania przycisków i tego czy kierują do odpowiednich miejsc, sprawdzenie szybkości otwierania się maila (czy grafika nie jest za ciężka)
brak kontroli automatyzacji webinarowej - może to bezpośrednio wpłynąć na wynik finansowy klienta, gdy osoby nie otrzymają linku do webinaru sprzedażowego - może się tak stać, jeśli osoby, dołączą do newslettera w trakcie sekwencji mailowej, tzn. już po wysyłce niektórych maili
Narzędzie do wysyłki newslettera to tylko program, warto pamiętać, że to my powinniśmy nad nim czuwać i przewidywać więcej. Wysyłać testy do samej siebie i sprawdzać skoring antyspamowy w mailtester.com, aby nasze wiadomości nie trafiały do folderów spam.
Wyceniając dane zadania z zakresu email marketingu warto zastanowić się nad zakresem pracy i formą zlecenia - jednorazowa czy wsparcie stałe (np. przy zarządzaniu listą mailingową). Na tej podstawie możemy określić czy korzystniejszym sposobem rozliczenia będzie dla nas stawka godzinowa, czy projektowa. Ta druga może sprawdzić się w przypadku mailowej kampanii sprzedażowej.
Ważną formalnością przed rozpoczęciem działań jest stworzenie bardzo konkretnej umowy, zawierającej szczegółowy zakres współpracy, dokładnie rozpisane obowiązki, możliwą liczbę poprawek, terminy realizacji. Umowa powinna zapewniać bezpieczeństwo dla obu stron, zarówno dla wirtualnej asystentki, jak i dla jej klienta.
… która chce zająć się prowadzeniem newslettera swoich klientów. Według Lucy warto zadać o solidne fundamenty, tzn. nauczyć się jednego konkretnego narzędzia email marketingowego. Jeśli poznamy jeden system do wysyłki newslettera, będziemy mogły później działać na kolejnych narzędziach, ponieważ mechanizmy ich działania są podobne.
Lucy wskazała także, że przed rozpoczęciem działań warto poznać podstawy email marketingu i wymogi prawne. Dodatkowo we współpracy z klientem mile widziana jest proaktywność i transparentność, np. przygotowanie pliku w arkuszu kalkulacyjnym zawierającego analizę newslettera, takie jak wskaźnik otwieralności czy osób wypisanych z listy.
Artykuł blogowy napisała kursantka Pracowni Wirtualnej Asysty:
Jeśli chcesz się ze mną skontaktować - napisz:
pawlaklaura1@gmail.com
Opanujesz kluczowe umiejętności!
Od social media, przez montaż dłuższych i krótszych wideo, newslettery, e-booki, blogi i kursy online, aż po zadania administracyjne i sprzedażowe.
Praktyka zamiast teorii!
Każdy moduł to realne zadania/projekt, które wykonasz tak, jakbyś już pracowała z klientem.
To nie jest szkolenie, w którym możesz się "poślizgać" i mieć "papierek".
Kliknij w wybrany artykuł blogowy, aby do niego przejść.
OBM Elżbieta Nieradko NIP: 5213641211
ul. Żurawia 6/12, lok. 766, 00-503 Warszawa
e-mail: elzbieta@nieradko.pl | 881689833 rozmowa telefoniczna
@2010 - 2024 Copyright by Elżbieta Nieradko