Pinterest manager
04/08/2023

Jak wirtualna asystentka może znaleźć pierwszego klienta?

Poniżej znajdziesz materiał z konferencji dla freelancerów i wirtualnych asystentek.

 

Opowiadam w nim o tym, jak wirtualna asystentka może znaleźć swojego pierwszego klienta. 

 

 

 

Możesz posłuchać 👇

lub obejrzeć   👇

Jak znaleźć pierwszego klienta?

 

Czy to rzeczywiście jest takie trudne?

Wbrew pozorom, sposoby na znalezienie pierwszego klienta nie są żadną wiedzą tajemną, ani pilnie strzeżonymi informacjami.

Po prostu trudno jest włożyć w określone ramy i rozpisać krok po kroku uniwersalny plan działania, odpowiedni dla każdego.

 

Zależy to od bardzo wielu czynników, ponieważ wymaga zajrzenia w głąb siebie, analizę dostępnych możliwości, a później zbadania, które z Twoich kompetencji (twardych i miękkich) najlepiej konwertują (czyli przynoszą Ci najlepsze rezultaty z działań).

 

Ten temat omawiam w kursie online "STEP1 do wirtualnej asysty". Są tam specjalnie zaprojektowane zadania, aby zacząć działać zgodnie ze swoimi wartościami, by za kilka miesięcy nie stanąć pod ścianą z powodu wypalenia zawodowego.

A jeśli chcesz wiedzieć "Co należy zrobić, aby skutecznie wejść na rynek wirtualnej asysty" - kliknij tutaj. 

 

Oprócz zajrzenia w głąb siebie i przeanalizowania swoich mocnych i słabych stron, zaplecza, ograniczeń itd., jednym z najważniejszych składowych procesu sprzedaży, jest oferta. Więcej na temat oferty możesz posłuchać w dedykowanym odcinku: "Oferta, jako jedna ze składowych procesu sprzedaży"

 

Gdybym dzisiaj zaczynała przygodę z wirtualną asystą, przygotowałabym następujące obszary.

 

O co warto zadbać:

 

  • ustalenie kompetencji miękkich i twardych,

 

  • persona klienta i anty-klienta (żeby wiedzieć z kim na pewno nie chcesz pracować, np. osoby, które cechują się cwaniactwem, żerują na pracy innych),

 

  • przygotowanie szablonu Twojej oferty (najlepiej w 3 wersjach),

 

  • formalne aspekty działań jako wirtualna asystentka, czyli umowy itp. (polecam szczególnie artykuł/podcast o RODO-zgodności, link: tutaj),

 

  • rodzaje działań i kanały komunikacji z klientem (te, które są zgodne z Twoimi wartościami, z Twoją naturalną energią),

 

  • zaplanowanie i zapisanie w kalendarzu czasu na sprzedaż (dokładne godziny pracy nad tym, co ma Cię przybliżyć do rozpoczęcia sprzedaży, a później dokładnie rozpisany czas przeznaczony na sprzedaż i pozyskanie klienta),

 

  • kalendarz prospectingowy (arkusz lub tablica w Asanie, która pomoże Ci znaleźć te kanały i te rodzaje działań, których nie dostrzegasz na pierwszy rzut oka, a które przynoszą Ci największe rezultaty - największą liczbę zdobytych współprac). Pokaże Ci to, w co warto zainwestować więcej uwagi i skupienia, ponieważ to właśnie tam w krótszym czasie osiągniesz rezultaty,

 

  • okresowa analiza plusów i minusów prowadzonych działań - pozwoli Ci  sprawdzić, co przynosi najlepsze rezultaty. Podsumowania mają wielką moc, której na co dzień nie dostrzegamy. Ustal więc okres czasu, po którym regularnie będziesz sprawdzać ile masz "wygranych współprac".

 

Oczywiście, dobrze przygotowany plan to nie wszystko. Często widać to w grupach na Facebooku, że klienci skupieni są wyłącznie na swoim celu, czyli osiąganiu przychodów. Bardzo często brak doświadczenia podwykonawcy sprawia, że nie zdobywa on zlecenia, ponieważ wdrożenie nowej osoby i nauczenie jej nowych obowiązków, jest dodatkowym kosztem dla klienta.

 

Są jednak i tacy klienci, którzy szukają takich współprac, gdzie mogą sami wg swoich potrzeb przeszkolić osobę do swojego zespołu.

 

Jak przeskoczyć etap, w którym nie masz doświadczenia?

 

Nie masz się czym pochwalić, nie masz nic w portfolio ani w referencjach. Co zrobić?

 

Najprostszym sposobem jest stworzenie ze swojej pasji, hobby, pasji swojego dziecka lub po prostu z życia codziennego, swojego pierwszego klienta.

 

Czyli sama jesteś swoim pierwszym klientem i wykorzystujesz swoje umiejętności, lub uczysz się nowych umiejętności po to, aby na przykładzie swoich zainteresowań, hobby pokazywać potencjalnemu klientowi to, co już umiesz.

Na przykład: pasjonujesz się jazdą wyczynową na rowerze/rolkach, lubisz gotować, dużo podróżujesz i przy okazji zwiedzasz. 

 

Co możesz zrobić, by potencjalnemu klientowi pokazać umiejętności na przykładzie swoich pasji/ hobby?

 

1. Możesz robić filmy/ klipy lub inne krótkie video.

 

Możliwości jest sporo: możesz sama zrobić video, lub gdy jest to trudne/ niemożliwe poprosić kogoś bliskiego o pomoc, by udokumentował chwile gdy Ty np. gdy wykonujesz jakieś tricki  na rowerze lub na rolkach. Później możesz obrabiać takie filmy dodając wstawki, przejścia, muzykę co sprawi, że całość stanie się bardziej atrakcyjna dla odbiorcy. Publikuj swoje dzieła w swoich miejscach w sieci.

 

2. Możesz również pisać treści na swój blog na temat Twojej pasji (np. czytania książek), na swoją stronę internetową, na swoje social media, dobierać odpowiednie hashtagi, tworzyć grafiki, karuzele i inne kreacje np. klipy reklamowe.

 

Pokazujesz to wszystko jako swoje portfolio - na swojej stronie internetowej lub w social mediach.

 

Pokazujesz efekt przed i po (np. surowe video oraz obrobiony klip video z muzyką, przejściami itp.) Pamiętaj, to jest pokazanie Twojego warsztatu i nie zastąpi to doświadczenia, które zdobywasz w komunikacji ze swoimi klientami, ale jest to już coś, co wyraźnie pokazuje Twoje umiejętności.

 

Podobnie jest z tworzeniem treści graficznych. Pokazując swój warsztat jesteś już o krok bliżej przed osobami, które tego nie robią. Wykorzystaj ten sposób.

 

Rozejrzyj się wokół siebie, możesz zająć się np. robieniem ulotek, banerów dot. wydarzeń w Twojej okolicy, np. rajdów rowerowych, biegów, wydarzeń kulinarnych, festynów. Często miasta lub mniejsze miejscowości szukają osób, które pomogą im w promocji wydarzeń kulturalnych. Wykorzystaj te okazje.

 

Jeśli działasz w wolontariacie, (a organizacja i dobro podopiecznych nie będzie przez Twoje działania naruszone) to za ich zgodą możesz pokazywać materiały, które dla nich tworzysz.

 

Pokazuj to, co lubisz robić w sposób atrakcyjny i ciekawy.

 

Twoje portfolio będzie rosło, a potencjalni klienci będą dokładnie wiedzieć, w czym jesteś dobra.

 

 

Gdzie są klienci, którzy mogą być zainteresowani wsparciem wirtualnej asystentki?

 

  • Facebook, (fanpage, grupy)

  • Instagram,

  • LinkedIn,

  • Internet - wyszukiwarka,

  • twoi znajomi i znajomi Twoich znajomych,

  • nowo poznane osoby na spotkaniach biznesowych, kulturalnych, sportowych (i nie tylko),

  • uczestnicy różnych wydarzeń, konferencji, warsztatów (online i offline),

  • i wiele innych...

 

Tak naprawdę potencjalnych klientów możesz spotkać wszędzie, wystarczy mieć oczy szeroko otwarte i jasno i precyzyjnie mówić czym się zajmujesz.

 

 

 

--------------------------------------

Uwaga - jedna rzecz: gdy Cię ktoś zapyta, co robisz, czym się zajmujesz?

I odpowiesz: Jestem wirtualną asystentką! - pamiętaj - nie jest to słowo klucz. To słowo nie otworzy Ci nowych możliwości.

 

Szacuje się, że nawet 80% społeczeństwa (jeśli nie więcej) nadal nie zna terminu wirtualnej asystentki. 

To, że obracasz się w tym środowisku, czy widzisz ciągle te informacje (pamiętaj, że są to tylko algorytmy social mediów, które podsuwają ci treści na zasadzie: "podobne przyciąga podobne") nie znaczy, że wszyscy wiedzą kim jest wirtualna asystentka.

 

Termin "wirtualna asystentka" nic nie wyjaśni Twojemu rozmówcy. W jego myślach skojarzy się asystentka stacjonarna i zapali się ostrzegawcza lampka.

 

Jak mówić i pisać potencjalnemu klientowi, żeby zrozumiał czym się zajmujesz?

 

Jak to właściwie komunikować, by nie kreować "dziwnych" wizji?

 

Żyjemy w świecie, gdzie nazewnictwo tworzymy w zasadzie sami. I to nie tylko we freelance, ale i również w innych branżach/ korporacjach powstają coraz to ciekawsze nowe stanowiska.

 

Dlatego zanim powiesz nazwę zawodu warto pokazać językiem korzyści lub opisem case study, lub poprzez krótką historię, coś co stworzy obraz, jaki chcesz, by Twój rozmówca zobaczył w swojej głowie. On musi zobaczyć to jak działasz, jak pomagasz innym i dopiero później powiedzieć, że to się nazywa wirtualna asysta.

Wtedy dopiero obraz połączy się z hasłem.

 

 

 

Chcesz zorganizować swoje spontaniczne działania?

Sprawdzam szczegóły

Audyt, to wsparcie, które może Ci pomóc jeśli:

 

✅ chcesz zoptymalizować efekty, które osiągasz w swoim biznesie, ale nie stać Cię na testowanie rozwiązań "na własnej skórze"

 

✅ szukasz sposobu na dotarcie do klientów bardziej do Ciebie dopasowanych, ale nie wiesz co robisz źle i masz współprace z przypadku

 

✅ masz wrażenie, że nie działasz na 100% swoich możliwości - chcesz, mocno pragniesz, czegoś więcej

 

✅ nie wiesz, jakich formalności należy dopilnować prowadząc biznes online

 

✅ potrzebujesz sprawdzonych i skrojonych dla Ciebie rozwiązań i nie chcesz już sama ich testować

Działasz jako wirtualna asystentka, ale czujesz, że "uprawiasz partyzantkę"?

“Warto być tam, gdzie jest Twoja grupa docelowa.”

 

To dość oklepane hasło. Czy to znaczy, że musisz być wszędzie tam, gdzie są klienci potencjalnie zainteresowani wirtualną asystą? Zdecydowanie nie.

 

Najwartościowsze dla Ciebie będą te miejsca, w których jest Twój potencjalny klient.

Zaznaczam różnicę, klient potencjalnie zainteresowany wirtualną asystą to nie to samo, co Twój potencjalny klient.

 

Jeśli chcesz wiedzieć, gdzie jest Twój potencjalny klient, to musisz odrobić swoją pracę domową, czyli poznać swoje ograniczenia, swoje plusy/ minusy itd. Należy również określić i stale dookreślać personę klienta i antyklienta. 

Ta persona nie musi być bardzo dokładnie zobrazowana, tylko ma pokazać Ci jakimi wartościami ma cechować się taka osoba, jakie ma wyzwania w swoim życiu, z czego jest zadowolona/ niezadowolona.

 

Prospecting

 

Prospecting - odpowiada za identyfikowanie klientów, szukanie spośród wszystkich osób, tych potencjalnie zainteresowanych wirtualną asystą, a spośród nich, wybieranie tych Twoich potencjalnych klientów.

 

Prospecting  aktywny (A) - czyli wszystkie działania, na które masz wpływ i możesz je zmierzyć.

Prospecting pasywny (P)- czyli to, co robisz w odpowiedzi na czyjeś działania.

 

Działania prospectingowe (A - aktywne / P - pasywne):

 

  • A/P - polecenia

 

  • A - zimne kontakty (telefony, maile, komunikatory)

(Jeśli zdecydujesz się na zimne kontakty, weź pod uwagę przepisy dotyczące RODO: Dyrektywy o prywatności i łączności elektronicznej, ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, ustawy - prawo telekomunikacyjne). I chodzi tutaj głównie o to, by odbiorca nie czuł się zwyczajnie zaszczuty.

 

  • A/P - budowanie sieci kontaktów

 

  • A/P - publikacje i wystąpienia (blog, social media, artykuły, podcasty, konferencje, webinary)*

 

  • P - kontakty z reklam

 

  • P - odpowiadanie na ogłoszenia

 

*  A - aktywne są wtedy, kiedy to Ty wychodzisz z inicjatywą, kiedy to Ty prosisz o polecenia,kiedy Ty piszesz publikacje, kiedy Ty prowadzisz konferencje, webinar, live, podcast,

 

P - kiedy ktoś, bez Twojej wiedzy poleca ciebie, a później tylko informuje, że polecił Cię komuś, kiedyś ktoś wychodzi z inicjatywą i proponuje ci dołączenie do swojej sieci kontaktów lub proponuje nawiązanie partnerstwa biznesowego, osoba, która zgłosi się do ciebie, po przeczytaniu Twojego artykułu na twoim blogu.

 

Planowanie działań sprzedażowych

 

Planowanie jest istotne pod tym kątem, że planujesz i masz się z czego wywiązać. To nie jest już strefa marzeń, to już jest konkretnie określone działanie.

 

Ustal więc:

  • w jaki sposób chcesz się prezentować swoim potencjalnym klientom,

  • w jakich kanałach się z nimi kontaktować,

  • jak często,

  • kiedy przygotujesz potrzebne do tego materiały,

  • ile Cię to będzie kosztowało ($ lub czasu),

 

Nie zapomnij rozpisać/ zorganizować swoich działań w miejscu, w którym planujesz (w kalendarzu/ Asanie) co pozwoli Ci podzielić to na etapy, zadania i podzadania.

 

Tutaj pokazuję Ci jak przedstawiają się moje przykładowe działania prospectingowe w miesiącu:

  • 1 artykuł na blog,

  • 12 postów na fanpage

  • 12 postów Instagram

  • 12 postów LinkedIn

  • 20 wiadomości do nowych leadów samodzielnie wyszukanych

  • 1 płatna reklama na Facebook

  • 2 live w grupach Facebook

  • 1 webinar

 

Chcę również pokazać Ci najprostszy przykład drogi, jaką przebywa klient od momentu kiedy go zobaczysz, do momentu kiedy stanie się Twoim klientem.

 

Jak przykładowo może przebiegać taki proces i co w nim warto ewidencjonować, żeby później móc sprawdzić, które działania przyniosły najlepsze rezultaty?

 

1. Dostrzeżenie klienta

  • poprzez np.: ogłoszenie w grupie na Facebook,

  • wybranie osoby którą obserwujesz, ponieważ interesujesz się tematyką, którą ta osoba się zajmuje,

  • osoba, która podziela Twoje pasje,

  • osoba, którą lubisz,

 

2. Weryfikacja

Taki klient powinien przejść weryfikację, czyli robisz dokładny research: kim jest ta osoba, co robi, czy faktycznie potrzebuje Twojej pomocy, czy być może korzysta już z czyjegoś wsparcia? Warto sprawdzić te informacje, żeby później wiedzieć, co napisać w pierwszym kontakcie z tą osobą.

 

Tak samo przygotowujesz się, jeśli odpowiadasz na ogłoszenie znalezione w grupie na Facebooku. Istotnym elementem przygotowania będzie znalezienie strony internetowej tej osoby, przejrzenie czym się zajmuje i jakim językiem się komunikuje.

 

Następnie dochodzi do podjęcia decyzji, czy Ty aby na pewno, w dalszym ciągu chcesz aplikować na to ogłoszenie, lub podejmować próby nawiązania współpracy z taką osobą (po tych wszystkich, informacjach, które poznałaś).

 

Jeśli nie chcesz nawiązywać współpracy, to przenosisz "kartę tego klienta" do kontaktów odrzuconych, żeby nie powtarzać w przyszłości tej samej ścieżki z tą samą osobą, a tym samym nie tracić czasu.

Warto w tym oknie dopisać jaki jest powód braku chęci do współpracy (na przyszłość).

 

3. Pierwszy kontakt

Jeśli po weryfikacji wszystkich informacji chcesz z tym klientem spróbować nawiązać współpracę, to przenosisz klienta z sekcji “Nowy”.

 

Jeśli wyślesz do takiego klienta pierwszą wiadomość to w podzadaniach, od razu po wysłaniu wiadomości ustaw sobie termin follow up. Jeśli do tego terminu, ta osoba nie odpowie, warto wysłać delikatne przypomnienie. Dążymy do ustalenia tego, czy ta wiadomość dotarła do tej osoby, i czy jest/ nie jest zainteresowana potencjalną współpracą.

Warto tutaj w historii, wpisywać wszystko co pisaliśmy do klienta: treść maila, treść rozmowy na messenger, treść rozmowy telefonicznej. Wszystko to ma pozwolić Ci sprawdzić, co było ustalone, by później po pewnym czasie, spojrzeć i zweryfikować działania, w celu ew. dopracowania.

 

4. "W trakcie rozmów"

Załóżmy, że klient odpowiedział, że jest potencjalnie zainteresowany, zatem przenosimy jego "kartę" do etapu "w trakcie rozmów" i tutaj też w historii/ w komentarzach wpisujemy wszystkie ustalenia.

Osoby, które pracowały kiedyś w korporacji znają zapewne te etapy ścieżki klienta.

 

5. Decyzja: zainteresowany/ niezainteresowany współpracą

Następnie klient może trafić albo do miejsca "podjęta współpraca", albo do "niezainteresowany" współpracą. Przy czym "niezainteresowany" może być z dwóch powodów:

  • stwierdzi, że w ogóle nie chce takiej współpracy,

  • stwierdzi, że to nie jest właściwy moment, może poprosić o kontakt za określony czas (miesiąc, pół roku),

 

6. Follow up

Jeśli ustalicie kontakt na określony moment w przyszłości, to datę tego kontaktu należy sobie zapisać w podzadaniach i ustawić przypomnienie w kalendarzu.

 

Jak jeszcze warto sprawdzać, które kanały przynoszą Ci najlepsze rezultaty (oprócz treści i komunikacji)?

 

W aplikacji Asana możesz to robić przez "tagi" i pierwszy kontakt może być przez działania cold mailingowe, lub ogłoszenie na Facebooku, działanie w networkingu.

Jeśli dodajesz tag, to oprócz nazwy możesz przypisać odpowiedni kolor, wtedy nawet nie wchodząc w kolejne okazje sprzedażowe, widzisz, z jakiego kanału są to leady, jakiego koloru jest najwięcej = co jest najskuteczniejsze.

 

7. Wracanie do kontaktów

 Pamiętaj wracać do kontaktów w sposób profesjonalny i nienachalny. Trzeba mieć z tyłu głowy, że nie zamówiona oferta nie jest mile widziana.

 

8. Budujesz portfel klientów zgodnych z Twoją personą idealnego klienta

Dążymy zatem do tego, by w "podjętych współpracach" były osoby, które są opisane w naszej personie klienta, czyli takie, które z nami rezonują, takie, z którymi współprace będą dla nas wartościowe i rozwijające.

Tylko takie współprace przynoszą największą radość i satysfakcję.

Spotkamy się w mediach społecznościowych?

Mam wiedzę i doświadczenie, aby pomóc Ci w skutecznym rozpoczęciu i skalowaniu działań w wirtualnej asyście. 

Jeśli chcesz zobaczyć opinie o współpracy ze mną - KLIKNIJ TU

 

Zobacz poniżej jak mogę Ci pomóc:

Pakiet umów

Zaczynasz działać jako wirtualna asystentka i chcesz mieć sprawdzone dokumenty, które zabezpieczą Twoją współpracę z klientami? Zobacz ofertę.

Sprawdź

Zatrzymałaś się w miejscu i nie wiesz, co warto zrobić dalej? Umów się na konsultacje z mentorką wirtualnych asystentek.

Sprawdź

Zaczynasz działać jako wirtualna asystentka i chcesz mieć sprawdzone dokumenty, które zabezpieczą Twoją współpracę z klientami? Zobacz ofertę.

 

OBM Elżbieta Nieradko NIP: 5213641211

ul. Żurawia 6/12, lok. 766, 00-503 Warszawa

e-mail: elzbieta@nieradko.pl   |   rozmowa telefoniczna

 

 

@2010 - 2024 Copyright by Elżbieta Nieradko