Pinterest manager
09/06/2023

Co należy zrobić, aby skutecznie wejść na rynek wirtualnej asysty

W tym odcinku opowiadam Wam o tym, co należy zrobić, aby skutecznie wejść na rynek wirtualnej asysty.

 

Możesz posłuchać 👇

lub obejrzeć   👇

Co zrobić, żeby samodzielnie wejść na rynek wirtualnej asysty? 

 

Żeby odpowiedzieć sobie na to pytanie, należy szczerze porozmawiać sama ze sobą. Dlaczego? Dlatego, że na przekwalifikowanie decydują się osoby posiadające jakieś doświadczenie zawodowe, albo pracowały dla kogoś, albo miały własną firmę. Dzisiaj, żeby firmy mogły istnieć na rynku, używają podobnych narzędzi, aby dotrzeć do swojego klienta, są to m.in. social media, strony internetowe. 

 

Jeśli więc w poprzedniej pracy zajmowałaś się prowadzeniem kanału na social media, organizacją/koordynacją biura, może się okazać, że tak naprawdę w większości przypadków zadań, zmienia się dla Ciebie tylko środowisko pracy, a zadania będą zbliżone. Jednak to, że można przenieść swoje doświadczenia zawodowe z offline do online, nie oznacza, że nie będziesz potrzebowała w tym zakresie wsparcia, doszkolenia się.

 

Pierwsze, co w moim odczuciu należy zrobić, jeśli chcesz się przekwalifikować zawodowo, to usiąść i zdefiniować:to co masz,

co chcesz mieć,

czego mieć nie chcesz, a umiesz,

czego nie umiesz, a wydaje Ci się interesujące,

czego nie umiesz i wydaje Ci się nieinteresujące.

 

O ile z tymi zadaniami, które umiesz i wiesz już, że chcesz je robić lub wiesz, że dotychczas były dla Ciebie wyzwaniem, będzie łatwo je określić, o tyle pojawia się pytanie jak określić to, czego chcesz spróbować, a nigdy tego nie robiłaś. 

 

Jak to zrobić?

Najprostszym sposobem, do którego Cię zachęcam, jest obserwowanie innych.

 

Research i umiejętność odnajdywania właściwych informacji, to w zawodzie WA kluczowa umiejętność.

 

Zatem zobacz, czym się zajmują inne wirtualne asystentki, poszukaj po słowach kluczowych, na czym dane zadanie polega, i zdecyduj czy jest ono w obrębie Twoich zainteresowań i naturalnych predyspozycji, czy też nie jest.

 

Jak znaleźć osoby do obserwowania?

Polecam szukać w Google lub w social mediach hasła: wirtualna asystentka, z hasztagiem lub bez. Zobaczysz, czym zajmują się osoby, które już istnieją na rynku.

 

Zwróć uwagę na jeden szczegół. Jeśli zauważysz, że sporo osób coś robi, to znaczy, że ten pomysł już jest sprawdzony i można w niego wejść, to znaczy, że są na to klienci, a nie że jest za duża konkurencja i na pewno nie dam sobie z tym rady. 

 

Przykładowo jeśli jesteś dobra w odnajdywaniu się w różnych aplikacjach i przychodzi Ci to z łatwością, szybko idzie Ci poznawanie nowych aplikacji i ich funkcji, za to masz trudności w napisaniu dłuższej wypowiedzi, która by nie przypominała raportu albo jakiegoś zestawienia, to wtedy dość ryzykownym byłoby wchodzenie w rynek pisania tekstów na zamówienie.

 

Natomiast bardziej intuicyjnym i naturalnym dla Ciebie wyborem będzie szukanie zadań polegających na wsparciu technicznym, czyli na obsłudze programów, na ich łączeniu, automatyzacjach, ponieważ jest to bardzo prawdopodobne, że przyjdzie Ci to z łatwością.

 

Poza powyższym, niezbędnymi umiejętnościami jest sprzedaż i marketing.

 

Połączenie tych dwóch kanałów komunikacji w firmie daje najlepsze efekty. Natomiast, żeby móc umieć dobrze sprzedawać, prowadzić dobry marketing, ale też umieć dobrze komunikować się w sytuacjach kluczowych współpracy z klientem, należy szkolić umiejętności komunikacyjne na każdym etapie współpracy: na etapie pozyskiwania klienta, rozmów handlowych czy w sytuacjach spornych, kiedy nagle klient znika, nie deleguje zadań, nie opłacił faktury, albo Ty coś źle zrobisz i trzeba stawić czoło sytuacji reklamacyjnej.

 

W kolejnym kroku zapytaj siebie o swoje możliwości, ograniczenia, wyróżniki i preferencje

 

Na moim przykładzie: moim ograniczeniem jest to, że mogę pracować efektywnie w godzinach, w których moje dzieci są w placówkach, czyli od godz. 9 do godz. 15.

 

Znając te ograniczenia, po pierwsze nie podejmę się współpracy z osobą, która chce, żebym była dostępna dla niej wieczorami, albo która chce co tydzień organizować spotkania o 17, ponieważ ja w tych godzinach nie mam warunków do rozmowy, a poza tym, ponieważ intensywnie pracowałam w swoich godzinach pracy, też jestem już zmęczona.

Znajdź, co jest Twoim wyróżnikiem, czyli to, czym chcesz się zajmować konkretnie. 

Określ swoje preferencje, czyli np. nie chcesz pracować z osobami, które mają inne wartości niż Ty.

 

W następnym kroku należy pomyśleć, kim chcesz, żeby był Twój idealny klient.

Czyli:

  • kim jest,

  • czym się zajmuje,

  • jakie ma wyzwania,

  • jakie ma wartości,

  • jakie on ma preferencje. 

 

Załóżmy, że pracowałaś w firmie zajmującej się szkoleniami i dobrze Ci się pracuje z trenerami, znasz branżę, więc chcesz świadczyć swoje usługi właśnie dla nich. Ponieważ pracowałaś już z takimi osobami, wiesz, jakie mają wyzwania. Najlepiej, żeby mieli wartości spójne z Twoimi wartościami.

 

Jakie mają preferencje np. co do godzin pracy, czy chcą, żebyś pracowała z nim synchronicznie w godzinach ich pracy, co nie nie jest złym podejściem, szczególnie jeśli zajmujesz się obsługą klienta i back office, ponieważ przy takiej pracy komunikacja jest dużo sprawniejsza.

 

Warto też pomyśleć z kim na pewno nie chcesz pracować.

  • Jak rozpoznasz, że to jest osoba, z którą nie chcesz budować relacji?

  • Co Cię drażni w takich ludziach?

  • Z jakimi wartościami kategorycznie się nie zgadzasz?

 

Kolejnym krokiem jest ocenienie tego czy wirtualna asysta to dobra dla Ciebie droga? Dlaczego o tym wspominam? Dlatego, że bardzo często przychodzą do mnie na konsultacje i mentoring, osoby, które były specjalistami w swoich firmach, np. zajmowały się komunikacją z klientem, koordynowały pracę zespołów, rozliczały te zespoły z zadań, były grafikami czy też obsługiwały social media. Wirtualna asysta wydaje się być najszybszą opcją przejścia do zdalnej formy świadczenia usług i płynnego wejścia na rynek, szczególnie dla osób, które w obecnej pracy na etacie stacjonarnie wykonują bardzo zbliżone zadania. 

 

Pokusa nazywania się wirtualną asystentką, jest też bardzo duża. I te osoby tak naprawdę po dokładniejszej analizie siebie i swoich wartości, spokojnie mogłyby usiąść i nie zajmować się wirtualną asystą, tylko od razu wejść w specjalizację w danym obszarze. 


 

Chcesz zorganizować swoje spontaniczne działania?

Sprawdzam szczegóły

Audyt, to wsparcie, które może Ci pomóc jeśli:

 

✅ chcesz zoptymalizować efekty, które osiągasz w swoim biznesie, ale nie stać Cię na testowanie rozwiązań "na własnej skórze"

 

✅ szukasz sposobu na dotarcie do klientów bardziej do Ciebie dopasowanych, ale nie wiesz co robisz źle i masz współprace z przypadku

 

✅ masz wrażenie, że nie działasz na 100% swoich możliwości - chcesz, mocno pragniesz, czegoś więcej

 

✅ nie wiesz, jakich formalności należy dopilnować prowadząc biznes online

 

✅ potrzebujesz sprawdzonych i skrojonych dla Ciebie rozwiązań i nie chcesz już sama ich testować

Działasz jako wirtualna asystentka, ale czujesz, że "uprawiasz partyzantkę"?

Jakie są plusy wychodzenia z usług wirtualnej asysty, a jakie minusy?

 

  • Plusem na pewno będzie to, że jako WA zajmujesz się back office nie tylko swojej firmy, ale i biznesów swoich klientów. Poznajesz więc o wiele szersze spektrum i możliwości i ryzyk, które mogą się pojawić w wykonywaniu różnych zadań, projektów, w projektowaniu procesów dla firm czy jakichś procedur. 

 

Na przykład początkujący developer nie zawsze będzie wiedział, że po zaktualizowaniu wtyczek na stronie lub sklepie internetowym trzeba posprawdzać wszystkie kluczowe punkty, czyli czy formularze działają, czy maile dochodzą, czy zamówienia poprawnie się realizują, czy po zamówieniach idzie ustalony cykl korespondencji do klienta. 

 

Oferta czy CV?

 

Bardzo często zdarza się, że osoba, która zaczyna zajmować się wirtualną asystą i przechodzi do tego z punktu etatowca, nadal stawia siebie w roli pracownika, a klienta w roli pracodawcy, od którego oczekuje zaspokajania pewnych potrzeb. A to nie jest tak, że Twój klient będzie Twoim pracodawcą, bo rzadko się zdarza praca dla klienta na wyłączność. Wtedy to jest porównywalna sytuacja. 

 

Więc im szybciej wyjdziesz z roli pracownika i zaczniesz siebie samą postrzegać jako partnera biznesowego, tym lepiej dla rozwoju Twojego biznesu, tym szybciej zaczniesz nawiązywać skuteczne współprace z klientami, które będą długofalowe i które będą faktycznie wspierające dla tego klienta, a nie tylko wykonujące jego zadania. 

 

CV we współpracach B2B nie wysyłamy. Wysyłamy ofertę w formie takiej, jaką sobie przyjmiesz. Najczęściej jest rekomendowane posiadanie własnej strony internetowej, ponieważ biznesy on-line istnieją w sieci, dość często zdarza się tak, że prędzej czy później klient zapyta Cię, czy mogłabyś coś zrobić na jego stronie internetowej, np. dodać artykuł do bloga, produkt do sklepu, jakiś opis. 

 

Będzie Ci o wiele łatwiej podjąć się takiego zadania jeśli na początek sama stworzysz swoją stronę internetową.

 

Drugim plusem strony internetowej jest to, że jest ona najlepszym portfolio, ponieważ pokazuje jakość wykonania tej strony przez Ciebie, i teksty, które na niej umieszczasz (zakładam, że jesteś ich autorką), więc masz na nich również swoje portfolio copywriterskie, a dzięki grafikom pokazujesz swoje wyczucie estetyczne

 

Co więcej, to portfolio, czyli strona internetowa, jest wyszukiwana w Google. Więc to nie jest coś, co wysyłasz tylko klientowi jako załącznik, ale również jest to coś, na co klient sam może trafić w sieci.

 

Nie oznacza to jednak, że musisz mieć stronę internetową, tylko na niej bazować i z niej korzystać. Możesz mieć ofertę w formie pdf, w formie fanpage czy w formie strony firmowej na LinkedIn, czy też w formie strony internetowej na Instagramie.

 

Formalne aspekty współpracy.

 

W momencie jak zaczniesz pozyskiwać klientów, wyjdziesz z ofertą, kolejnymi etapami, które trzeba będzie wykonać to:

  • stworzenie umów o współpracę,

  • klauzul poufności,

  • umów podpowierzenia danych, jeśli będziesz miała dostęp do danych osobowych klientów swoich klientów.

 

Takie sytuacje będą na przykład kiedy dostaniesz dostęp do banku, do systemu CRM, do sklepu, do systemu wystawiania faktur. Możesz skorzystać ze wzorów takich umów. 

 

Natomiast jeśli zdecydujesz się na tworzenie umowy o współpracę samodzielnie lub klient podeśle Ci swój wzór umowy: 

  • po pierwsze przed redakcją takiej umowy należy zastanowić się, czy będziecie rozliczać się godzinowo, zadaniowo czy projektowo, czy też ryczałtowo, 

 

  • czy będziecie pracować synchronicznie (jeśli tak to w jakich godzinach) czy asynchronicznie, 

 

  • jakie zadania będą  Ci delegowane — bardzo dużo klientów nie będzie miało pojęcia, co konkretnie w  długofalowej perspektywie chce delegować, więc warto ustalić to co wstępnie i dodać taki zapis, że zakres współpracy może być w każdym momencie rozszerzony na podstawie ustaleń między stronami przesłanych drogą mailową czy systemem do zarządzania zdalną współpracą. Jest to o tyle przydatne, że jeżeli w przyszłości zmienią się Wasze ustalenia, to nie trzeba będzie aneksować tych umów,

 

  •  ustal jakimi kanałami będą przekazywane zadania, 

 

  • jak się będzie odbywać komunikacja między Wami, 

 

  • jak będą przekazywane kwestie dotyczące deadlin-ów, czy za każdym razem, czy ustaliście, że jeśli zadanie spływa do godziny X, to zadanie będzie wykonane w ciągu 24 lub 48 godzin, 

 

  • zwróć uwagę, szczególnie jeśli klient przesyła Ci umowę, na wysokość kary umownej. Mówimy o karze umownej, a nie karze za niedotrzymanie warunków umowy o poufności. To są dwie odrębne kwoty i dwa odrębne obostrzenia.

Kara umowna obowiązuje w sytuacji kiedy to Ty nie wywiążesz się ze swoich zadań, czyli kiedy to Ty popełnisz błędy.

 

kara związana z naruszeniem poufności obowiązuje wtedy, kiedy wyniesiesz z firmy informacje poufne.

 

  • Zwróć też uwagę na termin płatności faktur, ponieważ klienci, szczególnie ci więksi, potrafią wpisywać sobie tam od miesiąca do nawet trzech miesięcy. No a Tobie raczej nie zależy na tym, żeby czekać na wypłatę za coś, co już zrobiłaś.

 

 

Mam nadzieję, że znalazłaś w tym odcinku coś dla siebie.

Mam wiedzę i doświadczenie, aby pomóc Ci w skutecznym rozpoczęciu i skalowaniu działań w wirtualnej asyście. 

Jeśli chcesz zobaczyć opinie o współpracy ze mną - KLIKNIJ TU

 

Zobacz poniżej jak mogę Ci pomóc:

Pakiet umów

Zaczynasz działać jako wirtualna asystentka i chcesz mieć sprawdzone dokumenty, które zabezpieczą Twoją współpracę z klientami? Zobacz ofertę.

Sprawdź

Zatrzymałaś się w miejscu i nie wiesz, co warto zrobić dalej? Umów się na konsultacje z mentorką wirtualnych asystentek.

Sprawdź

Zaczynasz działać jako wirtualna asystentka i chcesz mieć sprawdzone dokumenty, które zabezpieczą Twoją współpracę z klientami? Zobacz ofertę.

 

OBM Elżbieta Nieradko NIP: 5213641211

ul. Żurawia 6/12, lok. 766, 00-503 Warszawa

e-mail: elzbieta@nieradko.pl   |   rozmowa telefoniczna

 

 

@2010 - 2024 Copyright by Elżbieta Nieradko