Platforma kursowa

Ten materiał możesz:
przeczytać podsumowanie - poniżej

posłuchać - Spotify
obejrzeć - YouTube

Na grafice przedstawiono tablicę z karteczkami samoprzylepnymi, na środku napis “Gdzie znaleźć pierwszego klienta”, na karteczkach pod spodem napisy “otwarty i zamknięty rynek zleceń”, “Nie licz na to, że jeśli nikomu nie powiesz, czym się zajmujesz, to klienci sami Cię znajdą”, “networking”, po bokach dwa obrazki przedstawiające żarówki
09 sierpnia 2025

Gdzie znaleźć klientów na usługi wirtualnej asysty? Notatka z wykładu Eli Nieradko

Kim jest Elżbieta Nieradko? Ela od 2010 r. działała online, najpierw jako wirtualna asystentka, a obecnie online business manager wspiera klientów w prowadzeniu biznesów online. Od 2015 r. prowadzi i tworzy szkolenia z kompetencji cyfrowych i biznesowych, pomagając w przebranżowieniu i podjęciu pracy zdalnej.

 

Jedno z najczęstszych pytań, które Ela słyszy od swoich kursantek, brzmi: „Jak mam znaleźć klientów? Gdzie szukać ludzi, którzy będą gotowi zapłacić za moje usługi?”

 

Odpowiedź? Nieco przekorna, ale bardzo prawdziwa:

 

„Nie licz na to, że jeśli nikomu nie powiesz, o tym, czym się zajmujesz, to klienci sami Cię znajdą. To bajka, a chyba wszyscy już z bajek wyrośliśmy”.

 

Nikt nie siedzi w Twojej głowie

Nawet jeśli jesteś świetna w tym, co robisz, nikt (a już na pewno nie zabiegany przedsiębiorca) nie domyśli się, że możesz mu pomóc. Jeśli chcesz zmienić swoją ścieżkę zawodową, musisz nauczyć się mówić o sobie, swoich umiejętnościach i doświadczeniu: czy to na rozmowie o pracę, czy jako freelancerka oferująca swoje usługi innym przedsiębiorcom. Mówić, ale nie byle jak, z entuzjazmem, pozytywną energią, którą przyciągniesz do siebie potencjalnych klientów.

 

Otwarty i zamknięty rynek ofert – gdzie szukać zleceń?

Jeśli jesteś w trakcie przekwalifikowania i chcesz zacząć działać jako freelancerka (choć szukając pracy etatowej jest podobnie) masz do dyspozycji:

  • Otwarty rynek zleceń: czyli portale z ogłoszeniami, giełdy zleceń - np. Useme, Freelancer, grupy na Facebooku, serwisy typu pracuj.pl (tak, niektóre ogłoszenia to oferty dla wirtualnych asystentek - freelancerek lub w formie części etatu)

  • Zamknięty rynek zleceń: tutaj kluczowe są Twoje kontakty i relacje. Dziel się tym, co robisz, czego się uczysz ze znajomymi, ale wykorzystuj także spotkania biznesowe, eventy branżowe i networkingi. Czasem wystarczy, że opowiesz znajomej na imprezie, że jesteś w trakcie kursu i wkrótce będziesz szukać zleceń – może jej znajoma szuka właśnie kogoś takiego, jak Ty!

 

Liczy się Twoje nastawienie

Ela podkreśla: „Opowiadaj, co robisz – nawet u fryzjera czy kosmetyczki. Nigdy nie wiesz, kto może zostać Twoim pierwszym klientem.”

Z doświadczenia Eli i jej kursantek wynika, że pierwsze zlecenie może zdobyć nawet osoba na początku drogi. Kluczowe jest nastawienie, jeśli mówisz o swoim przekwalifikowaniu z entuzjazmem, pewnością siebie i otwartością, to ludzie Cię zapamiętają i… będą chcieli współpracować. Z drugiej strony, jeśli mówisz o swojej działalności z niepewnością, blokuje Cię wewnętrzny krytyk i lęk, to niestety będzie to wyczuwalne i zniechęcające.

 

Cold mailing i kontakt bezpośredni – uwaga na przepisy

Jeśli myślisz o tym, by aktywnie docierać do firm (np. poprzez cold mailing), pamiętaj: Nie możesz wysyłać niezamówionych ofert handlowych – takie są przepisy.

Dobrym punktem startu mogą być osoby, których newslettery czytasz, jeśli widzisz, że mają konkretne potrzeby, napisz do nich z informacją, czym się zajmujesz. Może właśnie tam znajdziesz pierwszego klienta.

 

Buduj swoją obecność online – Twoja wizytówka

Jeśli chcesz działać online, np. prowadzić media społecznościowe innych firm, musisz najpierw zbudować swoją widoczność w sieci. To Twoja wizytówka. Co możesz robić?

  • Załóż stronę internetową lub profil w mediach społecznościowych,

  • Zacznij od tego, co jest Ci najbliższe, np. pisania bloga,

  • Recyklinguj treści: z jednego artykułu blogowego stwórz serię postów,

  • Korzystaj z AI, np. do generowania tematów postów na podstawie Twoich treści.

 

Pamiętaj: nie musisz być wszędzie i publikować codziennie. Prowadzenie własnych social mediów czy bloga może się okazać pracą na pełen etat, a nie o to chodzi. Lepiej działać systematycznie i realnie, niż się wypalić próbując „ogarnąć wszystko” na 100%. 

 

Myśl jak przedsiębiorca

Jeśli naprawdę chcesz zarabiać na swojej nowej ścieżce zawodowej, nieważne, czy to jako wirtualna asystentka, twórczyni podcastów, specjalistka od social mediów - myśl o sobie od razu jak o przedsiębiorcy. Nie jak o kimś „pomiędzy kursami” czy „trochę na próbę”. To nastawienie ma znaczenie i właśnie ono decyduje, czy utrzymasz się w nowej roli, czy wrócisz sfrustrowana do etatu.

 

Podsumowanie: Co naprawdę działa w pozyskiwaniu klientów?

  • Mów głośno i pewnie o tym, co robisz i czego się uczysz

  • Buduj relacje – online i offline

  • Twórz swoją obecność w sieci – własna strona, social media

  • Recyklinguj treści i działaj tam, gdzie czujesz się pewnie

  • Myśl jak przedsiębiorczyni, a nie kursantka „na chwilę”

  • Nie czekaj na idealny moment – zacznij działać już teraz

 

Chcesz zbudować swoją nową zawodową rzeczywistość? To Ty musisz zacząć opowiadać swoją historię. Klienci nie pojawią się magicznie. Ale jeśli dasz się poznać, oni Cię znajdą.

 

 

 

Artykuł blogowy napisała kursanta Pracowni Wirtualnej Asysty:

Laura Pawlak

Jeśli chcesz się ze mną skontaktować - napisz:

pawlaklaura1@gmail.com

Pozostańmy w kontakcie

Pracownia Wirtualnej Asysty to miejsce, w którym:

Kompetencje cyfrowe i biznesowe - od podstaw

Opanujesz kluczowe umiejętności!

Od social media, przez montaż dłuższych i krótszych wideo, newslettery, e-booki, blogi i kursy online, aż po zadania administracyjne i sprzedażowe.

 

Co tydzień nowe zadania praktyczne

Praktyka zamiast teorii!

Każdy moduł to realne zadania/projekt, które wykonasz tak, jakbyś już pracowała z klientem.

To nie jest szkolenie, w którym możesz się "poślizgać" i mieć "papierek".

Zobacz też artykuły blogowe - stworzone przez kursantów Pracowni Wirtualnej Asysty

Kliknij w wybrany artykuł blogowy, aby do niego przejść.

05 czerwca 2025
Osoby, które planują rozwój lub zmianę zawodową, często korzystają z narzędzi, mogących
14 sierpnia 2025
Wirtualna asysta - nie taka prosta, jak się wydaje Po wysłuchaniu wystąpienia
12 lipca 2025
Ostatnio miałam okazję zapoznać się z historią Danuty – doświadczonej PRowczyni, która
07 czerwca 2025
Dlaczego delegowanie zadań to klucz do rozwoju Twojego biznesu? Wywiad z Olą
11 czerwca 2025
Jak pozyskać pierwszego klienta  Początki bywają trudne – to normalne. Jeśli właśnie
09 czerwca 2025
Hej! Jako wirtualna asystentka, która ciągle się uczy i rozgląda za nowymi
arrow left
arrow right

Logowanie

Sklep

 

OBM Elżbieta Nieradko NIP: 5213641211

ul. Żurawia 6/12, lok. 766, 00-503 Warszawa

e-mail: elzbieta@nieradko.pl   |  881689833  rozmowa telefoniczna

 

 

@2010 - 2024 Copyright by Elżbieta Nieradko