Osoby, które planują rozwój lub zmianę zawodową, często korzystają z narzędzi, mogących przyspieszyć i ułatwić obranie nowego kierunku kariery. Elżbieta Nieradko spotkała się z dwiema przebojowymi wirtualnymi asystentkami - Julią Piskalską i Karoliną Giżą, aby porozmawiać o tym, jakie wady i zalety mają poszczególne narzędzia i które z nich najlepiej sprawdziły się w ich przypadku. Poniżej krótkie podsumowanie rozmowy.
Kursy online to forma, która wymaga dużego samozaparcia i wolnego czasu. Kursy pomagają zwłaszcza na początku przemiany, kiedy brakuje doświadczenia i praktyki. Trzeba być osobą dobrze zorganizowaną i samodzielną, by jak najlepiej wykorzystać zasoby platformy kursowej.
Obie dziewczyny przyznają, że jeżeli brakuje czasu i “bata nad sobą” trudniej się zorganizować, a wykupiony kurs może trafić na “czarną listę kursów”. Taka lista zawiera szkolenia, które choć wydawały się atrakcyjne i pożyteczne, nigdy nie zostaną wykorzystane. To z kolei prowadzi do frustracji i wyrzutów sumienia.
Szkolenia, w którym można liczyć na wsparcie prowadzącego np. przez czat, live’y z sesjami Q&A, czy podczas spotkań grupowych zostały przez Julię i Karolinę duże lepiej ocenione. Obie korzystały z takich kursów i do ich zalet zaliczają głównie:
kontakt 1:1 z prowadzącym,
możliwość zadawania pytań,
motywującą obecność nauczyciela
.
Kurso-warsztat z zadaniami domowymi polega na tym, że prowadzący szkolenie zadaje zadania domowe, które na kolejnym spotkaniu sprawdza i omawia w obecności całej grupy. Dzięki temu można liczyć na cenny feedback i konstruktywną krytykę. To także okazja do tego, by zainspirować się pomysłami innych kursantów - każdy ma inne podejście do zadań i inny pomysł na ich realizację.
Taka forma nauki jest dobra nie tylko dla początkujących w danej branży, ale także dla tych, którzy chcą uporządkować swoją wiedzę i oczekują profesjonalnego wsparcia.
Warsztaty to forma spotkania grupowego, na którym uczestnicy otrzymują zadania do wykonania na podstawie otrzymanych wcześniej materiałów.
Dziewczyny uważają, że warsztatom brakuje elastyczności, a ograniczenia czasowe nie pozwalają w pełni skupić się na zadaniach. Nie jest to rozwiązanie dla osób, które preferują pracę asynchroniczną, wymaga bowiem skupienia i realizacji zadań w konkretnych ramach czasowych. Wszystko jednak zależy od charakteru i preferencji. Początkujący mogą tu sporo zyskać, dzięki możliwości zadawania pytań.
Staże zwykle organizuje się dla:
osób z konkretnymi umiejętnościami,
osób, które nie do końca wierzą w swoje umiejętności i łączą kurs z zadaniami stażowymi.
Staż u Eli Nieradko to game changer dla Karoliny. Uważa, że jest to bezpieczna forma nauki i pracy, pozwala na konkretne zadania, które nie trafiają do szuflady (wreszcie!).
Staż odbywa się w bezpiecznym środowisku, można popełniać błędy, bo to naturalny etap nauki. Jest do pewnego rodzaju przejściowa forma pracy przed kontaktem z własnymi klientami.
Julia także sądzi, że decyzja o stażu była bardzo dobra i uważa opiekuna stażu za swojego Anioła Stróża. Zdaniem Karoliny ten Anioł Stróż to jednocześnie klient. Dziewczyny zgodnie przyznały, że staż to bardzo dobry pomysł dla osób na początkowym etapie nauki - dodaje odwagi i pozwala uwierzyć w siebie. Jednocześnie przebiega w bezpiecznym i przyjaznym środowisku.
Ze wsparcia mentora korzystają osoby, które potrzebują wsparcia w realizacji celu. Mentor nie narzuca tempa zmian, kursant podążą w swoim rytmie, otrzymuje wsparcie na każdym etapie a mentor podąża i wspiera. Podczas spotkań omawia się wyzwania. Ścieżki mentoringu są bardzo różne.
Zdaniem Julii wsparcie mentorki pozwoliło jej na uporządkowanie biznesu, pomogło rozwinąć się i spojrzeć na wszystko z innej strony. Również podczas pracy korzystała z takiej formy wsparcia - odkryła nowe możliwości, ścieżki i dowiedziała się, co może zrobić, aby pójść dalej.
Karolina równolegle korzystała z pomocy 2 mentorek, a ich podejścia się uzupełniały.
W mentoringu ważne jest poznanie know how mentora i jego praktycznych doświadczeń.
Coach nie podpowiada rozwiązań, zadaje pytania, by samemu znaleźć rozwiązanie. Dla Julii już sama rozmowa z inną wirtualną asystentką lub z osobą z większym doświadczeniem jest swojego rodzaju coachingiem. Również Karolina ceni sobie wsparcie innych asystentek. Dziewczyny nie korzystały z usług profesjonalisty.
Mastermind to wsparcie grupy ludzi z innych branż, którzy chcą rozwinąć swój biznes. Moderator pilnuje porządku spotkania. Uczestnicy dzielą się swoimi planami, mówią, co chcą zrobić do kolejnego spotkania, jakie mają wyzwania. Są to osoby z różnych branż, dlatego nie są dla siebie konkurencją. Grupa daje feedback, a uczestnicy sami rozliczają się z realizacji planów.
Dziewczyny nie korzystały z mastermindu. Jego plusem ich zdaniem może być kontekst biznesowy i być może skorzystałyby z tej formy. Natomiast brak znajomości ich branży to jednak spory minus, ponieważ kontekst zadaniowy może być niezrozumiały dla osób nieznających specyfiki pracy wirtualnych asystentek.
Platformy subskrypcyjne to miejsca w sieci, gdzie za comiesięczną opłatą można zyskać dostęp do modułów kursowych, czasem sesji Q&A, czy spotkań online. Z platformy można korzystać do momentu, kiedy kursant uzna, że nie potrzebuje już jej zasobów.
Karolina korzystała z takiej platformy, ma jednak mieszane odczucia. Zakres wiedzy i ogrom informacji ją przytłaczał i odstraszał. Ta forma nauki w jej przypadku nie sprawdziła się.
Konsultacje to rozwiązanie dla osób, które mają listę konkretnych pytań i chcą szybko znaleźć na nie odpowiedzi i szybkie rozwiązanie. To narzędzie kojarzy się dziewczynom z supportem i chociaż nie poznały go w praktyce, byłyby nim zainteresowane.
Julia uważa, że najlepsze rozwiązanie to ograniczony w czasie kurs online wzbogacony o wsparcie prowadzącego. Pozwala na wykorzystanie takiego narzędzia w 100%. Karolina zgadza się z tym i kładzie też nacisk na rolę stażu i mentoringu, które zapewniły jej kompleksowe wsparcie osobistego Anioła Stróża.
Artykuł blogowy napisała kursantka Pracowni Wirtualnej Asysty:
Jeśli chcesz się ze mną skontaktować - napisz:
luiza.penar@gmail.com
Opanujesz kluczowe umiejętności!
Od social media, przez montaż dłuższych i krótszych wideo, newslettery, e-booki, blogi i kursy online, aż po zadania administracyjne i sprzedażowe.
Praktyka zamiast teorii!
Każdy moduł to realne zadania/projekt, które wykonasz tak, jakbyś już pracowała z klientem.
To nie jest szkolenie, w którym możesz się "poślizgać" i mieć "papierek".
Kliknij w wybrany artykuł blogowy, aby do niego przejść.
OBM Elżbieta Nieradko NIP: 5213641211
ul. Żurawia 6/12, lok. 766, 00-503 Warszawa
e-mail: elzbieta@nieradko.pl | 881689833 rozmowa telefoniczna
@2010 - 2024 Copyright by Elżbieta Nieradko