Moim gościem była Dorota Mroczek - mentorka przedsiębiorczych kobiet i wirtualnych asystentek, która popełniła w życiu kilka #AutoAwansów i w wywiadzie podzieliła się ze mną między innymi procesami, przez jakie przeprowadza klientów, aby z sukcesem rozwijać ich biznesy.
W rozmowie poruszyłyśmy wiele istotnych kwestii:
Dlaczego ważne jest znalezienie odpowiedniego mentora biznesu.
Jak Dorota łączy swoje kompetencje mentorskie z technicznymi, wspierając trzy grupy klientów.
Jak mogą wyglądać procesy rozwoju na różnych etapach biznesu, czy to wirtualnej asystentki, czy przedsiębiorczej kobiety rozpoczynającej działalność online lub takiej, która chce stworzyć produkt cyfrowy.
Jak ważnym elementem rozwoju biznesu jest umiejętne delegowanie zadań.
Naszą rozmowę możesz posłuchać 👇
lub obejrzeć 👇
Dorota Mroczek to kobieta, która w ciągu 3,5 roku przeszła niesamowitą drogę od pracy w korporacji, przez wirtualną asystę, do roli mentorki wspierającej przedsiębiorcze kobiety i wirtualne asystentki. Jej historia to dowód na to, że zmiany – nawet te trudne i pełne niewiadomych – mogą stać się trampoliną do zupełnie nowych możliwości i kariery.
Po 15 latach w korporacyjnym środowisku i przerwie zawodowej związanej z macierzyństwem, postanowiła wkroczyć na zupełnie nową ścieżkę – zostać wirtualną asystentką. Początki były trudne, brakowało jej doświadczenia w prowadzeniu własnego biznesu. Z czasem jednak odkrywa swoją specjalizację – kampanie sprzedażowe. Pracując z klientami, doskonaliła swoje umiejętności, ale po jakimś czasie poczuła, że chce czegoś więcej.
Wiele osób sugerowało jej, że ma talent do mentoringu (potwierdził jej to też test Talentów wg Gallupa), co skłoniło ją do dalszego rozwoju. Ukończyła Akademię Mentoringu, gdzie zdobyła narzędzia potrzebne do pracy z klientami. Uzyskała również certyfikat Brand Managera. Obecnie koncentruje się głównie na mentoringu i wsparciu technicznym swoich klientów. Dziś Dorota wykorzystuje swoje doświadczenie, by wspierać innych, pokazując, że nawet po trudnym początku można osiągnąć sukces i zbudować biznes na swoich warunkach.
Jeśli jesteś na etapie, gdzie dopiero stawiasz pierwsze kroki jako wirtualna asystentka, albo myślisz o rozwinięciu swojego biznesu w kierunku zarządzania marką lub mentoringu, historia Doroty może być dla Ciebie ogromną inspiracją. Jej doświadczenia pokazują, że z odpowiednim nastawieniem i chęcią do nauki, każdy krok może prowadzić do wielkich zmian.
Mentoring powinien odbywać się z osobą, która jest ekspertem w branży, do której chcesz “wejść”, czyli jest w miejscu, w którym Ty chcesz być. Do mentora możesz zwrócić się z nurtującym Cię problemem. To osoba, która dmucha w skrzydła i wspiera, pomaga ruszyć z miejsca i dojść do celu. Nie ważne, na jakim etapie rozwoju jesteś, czy to na początku swojej ścieżki freelancera, czy może rozkręciłaś już swoją markę do pewnego poziomu i nie wiesz, jak to dalej ugryźć. Mentor może pomóc na każdym etapie.
→ Wybierasz się na spotkanie z mentorką, jako początkująca Wirtualna Asystentka? Gratuluję Ci tego kroku! Zobacz, co powinnaś przemyśleć przed takim spotkaniem, aby już od pierwszego spotkania sprawnie ruszyć w kierunku Twojej wymarzonej zmiany.
1. Wypisz, jakie kursy przerobiłaś do tej pory. Sama się zdziwisz, ile już potrafisz!
2. Czym zawodowo lub hobbystycznie zajmowałaś się do tej pory? Tam też możesz znaleźć umiejętności, które mogę Ci się przydać na nowej ścieżce rozwoju.
3. Co lubisz robić? A czego nie lubisz robić? Nie lubisz przekopywać się przez sterty dokumentów? Nic nie szkodzi! Na ścieżce Wirtualnej Asysty znajdziesz wiele fascynujących kierunków rozwoju.
4. Ile masz tak naprawdę(!) czasu na edukację i rozwój? Może masz pod opieką małego bobasa, albo ciągle dosiadujesz w biurze? Mierz siły na zamiary!
5. Gdzie widzisz siebie za 2-3 lata?
6. Wirtualną Asystę traktujesz jako opcję dodatkowego dochodu czy na serio chcesz zrezygnować z etatu?
7. Jesteś kreatywna, techniczna, a może lubisz szperać w Internecie i wyszukiwać informacji? Kiedy mocniej bije Twoje serce?
8. Czy gdzieś już aplikowałaś, a może nawet miałaś jakieś rozmowy z potencjalnymi klientami?
9. W jakich mediach społecznościowych widzisz swoja markę? Instagram, LinkedIn, itd. Opcji jest wiele.
10. Czego oczekujesz po takim mentoringu? Planu, co powinnaś robić krok po kroku, a może pomocy przy budowaniu marki osobistej? Chcesz skupić się na osiągnięciu specjalizacji czy potrzebujesz pomocy przy dotarciu do klientów?
11. Jaki budżet (i czas) możesz przeznaczyć na mentoring? Od tego zależy czy będziesz procesie, np. 3 miesiące, a może pół roku.
12. I chyba najważniejsze: czy masz w ogóle przestrzeń na te sesje oraz późniejsze wdrożenie tych zmian w życie?
→ Jeśli jesteś przedsiębiorcą, który dopiero chce przenieść swoją działalność do online (np. ze szkoleń stacjonarnych na kursy online), zwróć uwagę na kilka kluczowych aspektów, które wymagają przemyślenia i przygotowania.
1. Zbuduj społeczność.
Zanim zaczniesz sprzedaż kursy online, konieczne jest zbudowanie rozpoznawalnej marki i społeczności. Jeśli nie masz zbyt dużej liczby fanów / subskrybentów newslettera musisz zacząć od podstaw. Czyli od czego? Od zdobycia nowych obserwujących, edukowania ich oraz stworzenia materiałów, które będą budować zainteresowanie ofertą. Przykładem może być lead magnet darmowy materiał w zamian za zapis do newslettera), który jest kluczowy na początku tego procesu.
2. Zbadaj potrzeby rynku.
Kolejnym krokiem, zanim przystąpisz do tworzenia kursu, jest zbadanie potrzeb Twojej grupy docelowej. Może się okazać, że to co działało na sali szkoleniowej, niekoniecznie sprawdzi się w środowisku online. Ankiety i interakcje z grupą odbiorców mogą pomóc zidentyfikować ich realne potrzeby.
3. Testuj na małą skalę.
Polecam Ci zasadę małych kroków. „Zrobione jest lepsze od doskonałego”. Zamiast od razu inwestować w drogie platformy czy wielomodułowe kursy, zacznij od mniejszych projektów, takich jak krótki kurs, który można łatwo przetestować na mniejszej grupie odbiorców.
4. Bądź cierpliwa.
Zwróć uwagę, że rynek kursów online jest przesycony, a ludzie często tęsknią za możliwością spotkań na żywo, gdzie mogą nawiązywać relacje i wymieniać się doświadczeniami. To sprawia, że przekonanie osób, które nas nie znają, do zakupu kursu online wymaga czasu i budowania zaufania. Proces ten opiera się na zasadzie „poznaj mnie, polub, zaufaj i kup”, co oznacza, że konieczne jest stopniowe budowanie relacji z potencjalnymi klientami.
W jednym miejscu wszystko, czego potrzebujesz do skutecznego rozwoju w biznesie online!
Formuła: platforma subskrypcyjna - jak Netflix, tylko na wiedzy, którą tu zdobędziesz, możesz zarabiać
Jeśli marzysz o tym, aby pracować zdalnie, z dowolnego miejsca na świecie i zarabiać na kompetencjach cyfrowych, ta przestrzeń jest stworzona właśnie dla Ciebie!
Bez względu na to, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę, czy chcesz podnieść swoje kompetencje na wyższy poziom – znajdziesz tu wszystko, czego potrzebujesz, aby rozwijać się w świecie cyfrowym i biznesowym.
Korzystasz ze wsparcia w zakresie, w którym tego potrzebujesz - tak długo jak tego potrzebujesz. Ty decydujesz ile mojego wsparcia potrzebujesz!
Czekają na Ciebie:
Nagrania szkoleń z różnych obszarów: back office, social media, sprzedaż, podcasty, vlogi, blogi, strony internetowe, webinary, newslettery, e-booki.
Co miesiąc nowe szkolenie tematyczne - najbliższe we wrześniu o AI ;)
2 razy w miesiącu spotkania na Q&A (sobota i piatek) - na żywo
4 razy w miesiącu CoWorking - na żywo, wspólna praca i omawianie wyzwań (wtorki lub środy)
średnio w miesiącu widzimy się ok. 20 godzin ;)
→ Jeśli działasz już online (np. prowadzisz konsultacje indywidualne i/lub grupowe),
ale chodzi Ci po głowie wpłynięcie na głębsze wody i np. sprzedaż kursów online
to pamiętaj, że to wymaga strategicznego podejścia, ponieważ takie kursu muszą być dostosowany do szerokiego grona odbiorców. Kluczowym elementem jest badanie potrzeb klientów za pomocą ankiet i analizowanie wyników, by upewnić się, że kurs rzeczywiście odpowiada na potrzeby Twojej grupy docelowej.
Nawet jeśli kurs masz już nagrany lub przygotowany to nie możesz z nim po prostu „wyskoczyć z lodówki”. Wymaga to wcześniej odpowiedniego przygotowania Twoich odbiorców m.in. poprzez:
1. Publikowanie postów edukacyjnych, które wprowadzają tematykę kursu.
2. Stworzenie lead magnetu (materiału, który przyciągnie nowych subskrybentów).
3. Przygotowanie sekwencji mailowej związanej z kursem, np. OTO (One Time Offer) po pobraniu lead magnetu.
4. Organizowanie webinarów w tematyce kursu.
Upewnij się, że masz ogarnięte takie podstawowe sprawy technicznie takie jak:
1. Konto na platformie do wysyłki newslettera, np. MailerLite.
2. Strona internetowa/sklep zintegrowany z bramkami płatności, np. EasyCard.
3. Zautomatyzowana sprzedaż, np. integracja z fakturowaniem przez iFirmę.
Kurs może być rozbudowany poprzez dodanie konsultacji, ebooków, współpracę
z innymi specjalistami, czy tworzenie dodatkowych materiałów bonusowych. Wszystko zależy od Twojej wizji i dostępnych środków.
→ Ostatni, ale bardzo ważny temat: delegowanie zadań. Może masz już doświadczenie w delegowaniu jako osoba zlecająca, czy to do własnego zespołu, czy do zespołu klienta lub zespołów budowanych na potrzeby jakiejś współpracy? A może jesteś osobą, której zadania są (lub będą w przyszłości) delegowane? Nie ważne na jakim etapie, czy po której stronie delegowania zadań jesteś. Zobacz, jakie są najważniejsze elementy delegowania, aby praca była wykonana lepiej i sprawniej.
1. Rozpisanie zadań w poprawny i zrozumiały sposób, nie wszyscy muszą rozumieć Twoje skróty myślowe. To, że coś jest dla Ciebie oczywiste nie oznacza, że ktoś inny nie spotyka się z takim zagadnieniem pierwszy raz w życiu. Pamiętaj o tym.
2. Odpowiednie dopasowanie zadań do kompetencji. Jeśli masz przy sobie „artystyczną duszę” daj jej się wykazać, a nie zasypuj jej toną smutnych papierów. Na pewno ktoś inny bardziej doceni pracę w tej cichutko szeleszczącej oazie.
3. Dawanie regularnego feedbacku. Jeśli w skończonym zadaniu znajdziesz błąd
i poprawisz go sama (bez informowania osoby, która go zrobiła) możesz być pewna,
że ten błąd będzie powielany za każdym razem, a przecież nie o to tu chodzi.
4. Komunikacja. Ustalcie cykliczne spotkania, np. co tydzień, gdzie będziecie omawiać, co zostało zrobione, co lepiej poprawić. Nie ma sensu zasypywać się na bieżąco każdą informacją, która może później gdzieś umknąć (chyba, że sprawa wymaga pilnego omówienia).
Na początku delegowanie może być trudne i czasochłonne, wymaga cierpliwości, precyzyjnej komunikacji i odpowiedniego zarządzania zadaniami. Jest to proces, który z czasem przynosi ogromne korzyści, zarówno dla delegującego, jak i dla osób realizujących zadania. Musisz wypracować sobie styl delegowania i zrozumiałe procedury, do których będziesz odsyłać. Wybierz lub przetestuj (jeśli jeszcze nie miałaś okazji) rozpisywanie zadań w aplikacjach typu Asana lub Trello.
Powodzenia w rozwoju na Twojej ścieżce freelancera!
Mam wiedzę i doświadczenie, aby pomóc Ci w skutecznym rozpoczęciu i skalowaniu działań w wirtualnej asyście.
Jeśli chcesz zobaczyć opinie o współpracy ze mną - kliknij tu.
OBM Elżbieta Nieradko NIP: 5213641211
ul. Żurawia 6/12, lok. 766, 00-503 Warszawa
e-mail: elzbieta@nieradko.pl | rozmowa telefoniczna
@2010 - 2024 Copyright by Elżbieta Nieradko