Chcesz być na bieżąco - zapisz się do newslettera
ostatnia aktualizacja: 10-02-2021
Wirtualna asystentka, to asystentka, która pracuje zdalnie, poza siedzibą firmy i która – najczęściej – jest asystentką dla więcej niż jednej osoby lub firmy.
Kiedyś miałam taką rozmowę:
- Gdzie pracujesz?
- Jestem wirtualną asystentką.
- Jak jesteś wirtualna, to Cię nie widać :)
I na tym to, co proste się kończy i zaczynają się schody. Dlaczego?
Asystentka stacjonarna pracuje w siedzibie firmy swojego pracodawcy. Zakres jej obowiązków jest bardzo zróżnicowany, od przyjmowania interesantów, odbieranie i przełączania rozmów, pisania protokołów ze spotkań. Poprzez zarządzanie całym biurem firmy, czyli asystentka jest office managerem, takim spinaczem. Koordynatorem, który rozdaje zadania. Pilnuje, żeby wszyscy zrobili swoje zadania w terminie. Jest łącznikiem pomiędzy działami firmy i pracownikami – przekazuje dokumenty, informuje zarząd o potrzebnych decyzjach cząstkowych i pilnuje, żeby te decyzje zostały podjęte, a potem je przekazuje właściwej komórce/osobie w firmie.
Na to czy jest asystentką zajmującą się standardowymi zadaniami stawianymi przed tym stanowiskiem, czy menadże-rem biura wpływają jej umiejętności praktyczne, tj. takie, które można wykonać przy wykonywaniu konkretnych zadań oraz umiejętności miękkie, komunikacyjne. Mają tu wpływ też czynniki subiektywnie niezależne (subiektywnie, ponieważ dla każdego będą one inne), czyli:
jakiej wielkości jest firma,
jak duża jest miejscowość, w której firma ma siedzibę (w większych aglomeracjach jest większa szansa na znalezienie firmy, która potrzebuje office managera)
od świadomości pracodawcy, jak można wykorzystać potencjał pracownika na stanowisku asystentki.
W świecie wirtualnym to, czy wirtualna asystentka będzie wykonywała standardowe zadania asystenckie, czy zarządzała back office’m firmy klienta, czy nawet samodzielnie wykonywała specjalistyczne zadania, albo prowadziła projekty (bo w tym kierunku również często rozwija się zawodowo osoba zajmująca się wirtualną asystą), zależy od jej umiejętności technicznych – czyli wiedzy, obsługi programów i tak dalej, umiejętności sprzedaży swojej wiedzy i od świadomości partnera/ klienta/ pracodawcy, jak można wykorzystać potencjał danej osoby.
Odpowiada za konkretne zadania, które do niej są delegowane i które później wracają do weryfikacji osoby zlecającej (najczęściej klienta). Nie ma żadnego lub ma minimalny wpływ na rozwój firmy, z którą współpracuje. Robi swoje zadania, oddaje je i na tym jej rola się kończy. Jest zależna z pracą od osoby decyzyjnej (klienta), np. jej zadaniem jest wystawienie faktur, ale musi czekać, aż ktoś inny sprawdzi, czy pieniądze faktycznie wpłynęły. Jej klientami są osoby, które nie korzystają w pełni z umiejętności delegowania i na takich klientów jest nakierowana. To osoba, która ma wiele umiejętności pozwalających na wykonywanie zadań, różnych zadań w sposób zadowalający, ale nie ekspercki.
To wirtualna asystentka, którą można opisać jak wyżej, ale w jednej/ dwóch dziedzinach jest ekspertką i w tym zakresie jej wsparcie ma bardzo wysoki poziom, a pozostałe zadania wykonuje w sposób zadowalający, na poziomie asystenckim. Przykład: jest specjalistką w researchu, ale potrafi też wystawiać faktury, zajmować się obsługą posprzedażową, obsługiwać kampanie marketingowe – jednak to research jest jej najmocniejszą umiejętnością, pozostałe zadania wykonuje w stopniu zadowalającym.
To osoba, która dla swojego klienta wykonuje zadania, ma przypisaną do siebie odpowiedzialność za te zadania – najczęściej są one cykliczne, czyli powtarzają się raz w miesiącu (np. weryfikacja dostępów dla kursantów), raz na kwartał (np. dostarczenie faktur do księgowej), roczne (np. dopilnowanie terminu rozliczenia rocznego). To ona ma pamiętać o terminach i angażuje klienta wyłącznie, gdy napotka problem, z którym sobie nie radzi lub przekazuje raport z wykonanych zadań, żeby się nie niepokoił czy wszystko jest we właściwym czasie. Jej działką, częścią działań firmy, za którą jest odpowiedzialna, może być również obsługa klienta, wsparcie sprzedaży, czuwanie nad prawidłowym działaniem sklepu/ strony internetowej/ systemu mailingowego i w przypadku błędów zgłaszanie ich do odpowiedniego supportu.
Ma ona wszystkie uprawnienia i dostępy niezbędne do wykonywania zadań, za które jest odpowiedzialna. Ma dostęp do banku, ponieważ bez sprawdzenia płatności nie wie kogo usunąć z kursu. Ma dostęp do paneli administracyjnych aplikacji, nad których działaniem czuwa, bo bez nich nie może sprawdzić, czy problem (zgłoszony przez użytkownika) faktycznie istnieje, czy też użytkownik potrzebuje wsparcia i instruktażu. Jest przedstawiona podwykonawcom jako osoba, która ma odpowiednie uprawnienia, żeby w imieniu klienta zlecać im zadania, czy zgłaszać błędy.
Virtual office manager angażuje swojego zleceniodawcę w momencie przekazywania raportów z wykonanych prac, zgłaszania błędów, które są poza jej zasięgiem decyzyjnym. Jest niezbędna w trakcie omawiania planów na rozwój. Może zgłaszać swoje uwagi i proponować rozwiązania. Bycie VOM nie wyklucza się z byciem specjalistą w jakiejś dziedzinie, czy wykonywaniem dla kogoś innego zadań VA. Ale z doświadczenia wiem, że jak ktoś już zaczął być VOM to trudno jest mentalnie wrócić do bycia VA.
Zawód wirtualnej asystentki ewoluował również w kierunku samodzielnego prowadzenia projektów, dlatego kolejna sylwetka to virtual project manager – wirtualny menadżer projektów (VPM). VPM koordynują konkretne projekty, którymi się zajmują i są odpowiedzialne za doprowadzenie ich do końca, czyli np. wdrożenia rozwiązania w firmie, wprowadzenie na rynek nowego kursu, czy zbadanie możliwości i zainteresowania klientów na produkt klienta w konkretnym rejonie Polski lub świata. Mogą mieć jednego klienta, dla którego prowadzą kilka projektów, lub kilku klientów i dla każdego prowadzą po jednym projekcie. Korzystają ze wsparcia klienta, jego pracowników i podwykonawców, albo mają swój zespół.
Jest to fragment mojego e-booka „Zanim zainwestujesz w rozwój w wirtualną asystę”. Znajdziesz tam cały wachlarz wskazówek, inspiracji, drogowskazów, które mają na celu pomóc Ci w zdecydowaniu czy droga, którą chcesz podążać, jest dla Ciebie tą odpowiednią. E-booka możesz pobrać za darmo, klikając w ten link.
Pozostańmy w kontakcie,
ps.
Szukasz wsparcia w skutecznym przekwalifikowaniu zawodowym do wirtualnej asysty?
Bezpłatne wsparcie znajdziesz w grupie na FB tylko dla WA. Oprócz moich nagrań i comiesięcznych live'ów spotkasz tam grono fantastycznych kobiet (choć mamy też paru „Rodzynków” wśród nas! ;) ), które dzielą się swoim doświadczeniem i dają ogrom wsparcia! ;)
Jeśli Twoje pytania wymagają indywidualnego podejścia i analizy sytuacji - zapoznaj się z moją ofertą spotkań indywidualnych i warsztatów grupowych.
Możesz też napisać bezpośrednio do mnie na elzbieta@nieradko.pl
OBM Elżbieta Nieradko NIP: 5213641211
ul. Żurawia 6/12, lok. 766, 00-503 Warszawa
e-mail: elzbieta@nieradko.pl | rozmowa telefoniczna
@2010 - 2024 Copyright by Elżbieta Nieradko