23 października 2018
07 listopada 2018
Wywiadem z Leną Murawską - Blog Managerem rozpoczynam cykl wywiadów z ekspertami w różnych specjalizacjach wirtualnej asysty. Poniżej znajdziesz transkrypcję z rozmowy, którą w całości możesz: obejrzeć na YT posłuchać
31 października 2018
Jeśli rozliczasz się z klientem na podstawie przepracowanych roboczogodzin, to wcześniej czy później dostaniesz takie pytanie - mniej lub bardziej bezpośrednie:  - Jak sprawdzę ile to Pani czasu faktycznie zajęło?
23 października 2018
Kiedy Ela Wolińska zaproponowała mi zrecenzowanie jej książki „Jak zostać Wirtualną Asystentką?”, nie przesadzę, jeśli napiszę, że poczułam lekki dyskomfort. Z jednej strony było mi bardzo miło, że obdarzyła mnie
04 lipca 2018
Pytanie od osoby zainteresowanej wykonywaniem zawodu wirtualnej asystentki: ”Witam serdecznie, [...] 4. Czy posiadanie bloga w jakiś sposób ułatwi dotarcie do potencjalnych Klientów? Będę wdzięczna za każdą wskazówkę:) Podziwiam i
04 lipca 2018
Pytanie od osoby zainteresowanej wykonywaniem zawodu wirtualnej asystentki:   ”Witam serdecznie, [...] 3. Przyznaję szczerze, że nie ma mnie w sieci. Czy osobiste konto na Facebooku jest koniecznością? W jaki inny
03 lipca 2018
Nie podam Ci gotowej stawki, jaką powinnaś brać za wykonywanie zadań wirtualnej asystentki, ponieważ:   Nie ma takiej ogólnej stawki, a te rynkowe wahają się za samą VA w przedziale 30
30 czerwca 2018
Pytanie od osoby zainteresowanej wykonywaniem zawodu wirtualnej asystentki:     ” Niestety choruję i jestem zmuszona, by pracować w domu... VA wydała mi się bardzo dobrą inwestycją czasu, tym bardziej że jestem
12 czerwca 2018
W poprzednim wpisie podjęłam próbę usystematyzowania zawodu wirtualnej asystentki i wyjaśnienia tego dlaczego umiejętności i zakres wykonywanych zadań przez osoby zajmujące się wirtualną asystą jest tak zróżnicowany. Zapraszam do artykułu
25 maja 2018
Jed­nym z czę­sto poja­wia­ją­cych się pytań jest „Czy muszę posia­dać dzia­łal­ność gospo­dar­czą, żeby pra­co­wać jako Wir­tu­alna Asy­stentka?” lub z per­spek­tywy klienta „Jak for­mal­nie mogę współ­pra­co­wać z Wir­tu­alną Asy­stentką?”.   Nie wiem,
20 marca 2018
Zawód Wirtualnej Asystentki nie jest łatwym zawodem. Oprócz całego szeregu umiejętności praktycznych, przydatnych do wykonywania zadań dla klienta, typu znajomość i obsługa: programów mailingowych, crm-owych, CMS-ów programów usprawniających kontrolowanie poszczególnych

Stawiam Ci kawę i ciacho :) 

Recenzja e-booka Eli Wolińskiej "Jak zostać Wirtualną Asystentką?"

Kiedy Ela Wolińska zaproponowała mi zrecenzowanie jej książki „Jak zostać Wirtualną Asystentką?”, nie przesadzę, jeśli napiszę, że poczułam lekki dyskomfort. Z jednej strony było mi bardzo miło, że obdarzyła mnie takim zaufaniem. Z drugiej, jakie ja mam niby prawo oceniać kogoś, kto zaczynał w tym samym czasie co ja (2010 rok) i na dodatek specjalizuje się w zupełnie innych zadaniach.

 

Nie byłabym sobą jednak gdybym nie podjęła wyzwania. :) 

 

Pierwsze co zauważyłam, to to, że w książce znajdą wskazówki zarówno osoby, które dopiero zaczynają się zastanawiać nad przekwalifikowaniem zawodowym do wirtualnej asysty, jak i osoby, która niedawno zaczęły i mają już pierwszych klientów.

 

Oprócz opisania i przedstawienia samej sylwetki VA, tego czym się zajmuje, przedstawione są też tematy związane ze świadomym budowaniem swojej marki, określaniem profilu klienta, zakładaniem firmy czy rozliczeniami z klientami, rozwojem i szkoleniami samej VA, i na końcu z higieną home office, czyli work-life balance.

 

Książka jest bardzo szczerym i rzetelnym przedstawieniem i zalet i wad zawodu wirtualnej asystentki.

 

Jestem osobą, która ma taki sam staż w tym zawodzie, ale zupełnie inną specjalizację, również inne tematyki nas interesują. Jak rozmawiamy, to sama Ela powiedziała kiedyś, że niby mamy ten sam zawód, ale wykonujemy zupełnie inne zadania :). Więc ja skupiam się, oprócz tematów poruszonych w e-booku „Jak zostać Wirtualną Asystentką?”, bardziej na twardych umiejętnościach, zarządzaniu i optymalizacji do niezbędnego minimum czasu przeznaczonego na „obsługę” moich klientów-nie zadań, które dla nich wykonuję, tylko całej tej otoczki związanej z zadaniami-czyli ustaleń, delegowania i raportowania. 

 

Z racji i charakteru i specyfiki zadań, które wykonuję, skupiam się na automatyzacji swojego czasu przeznaczonego na obsługę klienta o wiele bardziej niż inne osoby. Nie wiem, czy to plus, czy minus, ale jest to element, którym nie obciąża swoich klientów, a mi znacznie poprawia komfort pracy. Dlatego czułam tu trochę niedosyt. Z drugiej strony patrząc osoba, która dopiero rozpoczyna przygodę z zawodem wirtualnej asystentki, otrzymała od autorki dobre rozwiązanie na początek. Jednak nie o tym teraz :)  

 

Pamiętam, jak Ela ogłosiła w grupie Wirtualna Asystentka — ogłoszenia, informacje, wsparcie, że zaczyna pracę nad książką o wirtualnej asyście i pisze zarówno do VA, jak i klientów VA (czy też osób zastanawiających się dopiero nad nawiązaniem współpracy z VA). Ja, u siebie na blogu, cały czas miałam dysonans, że jednak inaczej powinnam przekazywać — nawet te same tematy — moim potencjalnym klientom, a inaczej osobom chcącym zostać VA. Zresztą dlatego prowadzę dwa blogi — jeden w strefie klienta, a drugi związany z zawodem VA. W książce „Jak zostać Wirtualną Asystentką?” nie odczuwam dyskomfortu przy przejściach z pisania „do VA” i pisania „do klienta”, co dla mnie osobiście było to bardzo na plus.

 

Na co zatem możesz liczyć, jako czytelnik?

 

Jeśli jesteś osobą, która zastanawia się nad przebranżowieniem i wykonywaniem zawodu wirtualnej asystentki, możesz liczyć na szczerą ocenę zawodu po latach praktyki. Autorka od razu pisze, że to nie jest zawód dla osób, które nie chcą pracować, ponieważ wirtualna asysta to praca — zawód jak każdy inny. Poznasz tło pracy w zawodzie wirtualnej asystentki zarówno od strony psychiki, jak i tego, jakie ta praca ma plusy i minusy dla Ciebie i Twojego otoczenia. Ela przedstawia też spory wachlarz narzędzi, z których VA korzysta do wykonywania zadań dla klientów, jak i do prowadzenia własnej firmy. Nie przejmuj się jednak, jeśli nie zobaczysz wśród nich zadań, które Ty potrafisz wykonywać. Klienci mają przeróżne potrzeby, a nie sposób zebrać wszystkich przykładów w jednej książce. Zobaczysz przykłady zadań, z którymi możesz się zetknąć, gdy zaczniesz wykonywać pierwsze zlecenia. Poznasz, jakie powinny być unikatowe cechy dobrej wirtualnej asystentki i dlaczego są one tak istotne w tym zawodzie. Ela świetnie rozprawiła się też z powszechnymi mitami dotyczącymi pracy zdalnej, na przykład z tym, że to nie jest prawdziwa praca czy że na wszystko ma się czas, lub z tym że rynek jest już przesycony VA :) Kwestia ustalania stawki i rozliczeń z klientami to chyba największa zmora początkującej wirtualnej asystentki. Większą jest chyba tylko jak pozyskać klienta. Na obydwa tematy znajdziesz w e-booku niezbędne wskazówki. Dowiesz się też czy faktycznie niezbędne jest posiadanie działalności gospodarczej, żeby legalnie wykonywać ten zawód oraz co powinnaś posiadać, poza wiedzą i umiejętnościami, żeby wykonywać zadania — zarówno sprzęt, jak i oprogramowanie.

 

Przedsiębiorca, który szuka wsparcia wirtualnej asystentki na pewno dowie się, co zyskuje nawiązując współpracę z VA, jakiego rodzaju zadania może je zlecić i na co zwrócić uwagę w trakcie poszukiwania i już współpracy. Poruszone zostały też ważne kwestie dotyczące rozpoczynania współpracy z VA i delegowania pierwszych zadań. Ela kieruje też Twoją uwagę na świadome budowanie zespołu zdalnego, tak żeby ta współpraca miała przełożenie na faktyczne skalowanie biznesu.

 

Książka będzie z pewnością dobrym wstępem do zawodu dla osób, które chcą poznać specyfikę pracy jako wirtualna asystentka. A tym osobom, które szukają specjalisty pokaże, na czym polega współpraca z wirtualną asystentką i pozwoli wstępnie ocenić, czy to dobre dla nich rozwiązanie.

 

 

 

 

 

Sukcesów,

 

 

 

Jeśli interesuje Cię zawód Wirtualnej Asystentki -zapraszam do grupy na FB tylko dla WA :)